Van bosjes tulpen tot zakken chips, de hoeveelheden die erin zitten dalen maar de prijzen niet. Steeds vaker worden we met ‘Schrinkflation’ of, in net Nederlands, ‘krimpflatie’ om de oren geslagen. Wat kunnen wij ertegen doen?
Kleinere verpakkingen, minder inhoud, maar wel tegen dezelfde prijs. Of zelfs een beetje duurder. Wie de vinger de laatste tijd goed aan de pols van de supermarkten heeft gehouden, zal het zeker niet zijn ontgaan. Flessen zonnebloemolie van 92 cl in plaats van een liter, kleinere rollen wc-papier of zakken chips die even groot zijn als vroeger waardoor gebakken lucht verkopen een nieuwe dimensie heeft gekregen. De Consumentenbond verzamelde zo’n 1300 klachten van consumenten via hun Meldpunt Eerlijk en vroeg om een reactie van fabrikanten, supermarkten en brancheverenigingen.
‘Niet verantwoordelijk’
De Centrale Bond voor de Levensmiddelenhandel, de koepel voor de supermarkten voelt zich ‘niet verantwoordelijk’ voor wat de A-merken doen. En volgens de Federatie van de Nederlandse Levensmiddelenindustrie bepalen supermarkten zelf de prijs en staat het fabrikanten vrij verpakkingen naar believen te verkleinen. Dat is natuurlijk kolder. Supermarkten hebben nauw overleg met hun leveranciers, niet alleen als het om huismerken gaat.
Kulargumenten
De PR-bureaus draaiden overuren om met geloofwaardige argumenten te komen. Een shampoofabrikant zei dat het makkelijker was om in plaats van de prijzen te verhogen de verpakkingen te verkleinen, waardoor hun producten bereikbaar blijven voor consumenten met een beperkt(er) budget. Hmmm. Andere fabrikanten spelen de duurzaamheidsjoker. Zoals biermaker Corona, die van ‘Amerikaanse’ flesjes van 355 cl overstapt naar kleinere flesjes omdat die ‘de Europese standaardmaat’ zouden zijn. Behalve dat dit niet waar is, weet iedereen die wiskunde heeft gehad dat de inhoud sneller stijgt dan de oppervlakte van een omhulsel (iets met kwadratisch en tot de derde macht, en ook de reden dat een muis per gram gewicht veel meer energie verbruikt dan een olifant). Andere leveranciers wijzen erop dat de kleinere verpakkingen leiden tot minder verpakkingsmateriaal. Maar vergeten voor het gemak dat je er dan meer van moet kopen en misschien wel iets vaker met de auto moet gaan rijden om boodschappen te doen.
Gestegen prijzen
ReckittBenckiser en Henkel, fabrikanten van was- en schoonmaakmiddelen, wijten het aan de gestegen grondstof- energie- en arbeidskosten. Daar hebben ze natuurlijk een punt. We moeten niet vergeten dat er wel degelijk inflatie is. Maar wat we ook niet moeten vergeten is dat die inflatie door onszelf wordt veroorzaakt. De initiële prijsstijgingen van grondstoffen door de Russische inval in Oekraïne bleken vooral ingegeven door paniek op de termijnhandel en waren achteraf niet nodig. De sneeuwbal was echter al aan het rollen en als de roep om hogere lonen nog wat extra sneeuw toevoegt, is er geen houden meer aan. Overheden probeerden de sneeuwbal nog wel tegen te houden door de rentes te verhogen, maar het was al te laat. Bovendien: het kopen van een huis wordt door hogere rentes nóg lastiger en dan hebben we toch weer méér inkomen nodig. Tenzij de huizenprijzen dalen, maar daarvan lijkt nog nauwelijks sprake te zijn.
Ondertussen boeken de levensmiddelenfabrikanten prachtige resultaten. Wat we daaraan kunnen doen? Nou, bijvoorbeeld onze uitgaven laten krimpen. Als we allemaal per direct zouden stoppen met het kopen van bereid voedsel (zoutjes, koekjes, drop, kant-en-klaarmaaltijden, enzovoorts) en alleen nog het hoogst noodzakelijke zouden inslaan, zullen fabrikanten al binnen enkele weken hun prijzen verlagen en komen de ‘aanbiedingen’ vanzelf in de folders. Als we dan nog even wat langer volhouden, dalen de prijzen permanent. Een enkele discounter, zoals Lidl en Aldi, doet het uit eigener beweging en dwingt leveranciers met het mes op de keel de markt te volgen. Maar de meeste supermarkten zitten bij de fabrikanten op schoot en onderhandelen permanent over van alles en nog wat, inclusief de plek die de producten in het schap krijgen. De aandeelhouder wil ook wat tenslotte.
Kopersstaking
Met een massale kopersstaking kun je supermarkten en fabrikanten op de knieën krijgen. Als dat ons lukt, hoeven de lonen ook niet meer verder omhoog en stopt de inflatie vanzelf. De wereld is in staat een hele Pride Month te organiseren, dus dan moet het ook lukken een No Buy Month voor elkaar te krijgen. Daar is wel een gecoördineerde actie voor nodig. Het is dus de hoogste tijd dat de Europese consumentenorganisaties wat initiatief gaan tonen. Kan onze Consumentenbond alstublieft het voortouw nemen?
20 maal krimpflatie
Sinds een jaar slaat de krimpflatie genadeloos toe in het supermarktschap. Deze top-20 van de Consumentenbond geeft aan hoe een wijziging in de verpakking of de grootte van het product kan leiden tot ongemerkte prijsstijgingen. Heb je ook voorbeelden? Heb je voorbeelden? Maak een foto voor instagram en tag ons (@dutchmoneywhisperer, hashtag #krimpflatie).
1 |
Jumbo diepvriescroissants |
+50% |
2 |
Peijnenburg ontbijtkoek volkoren gesneden |
+29% |
3 |
Vision zonnebrandmiddel |
+28% |
4 |
La Trappe tripel |
+20% |
5 |
Aldi Theebiscuits |
+18% |
6 |
AH Multimix nootjes |
+18% |
7 |
Van Melle toffees |
+17% |
8 |
Andrélon conditioner |
+17% |
9 |
Jumbo Ananasstukjes |
+14% |
10 |
Vanish Oxi action |
+13% |
11 |
Nestlé L’Atelier hazelnoot & rozijn |
+13% |
12 |
Sportlife kauwgum |
+12% |
13 |
Sun all-in-one vaatwastabletten |
+12% |
14 |
La Vache Qui Rit smeerkaas |
+12% |
15 |
Klene Puur drop |
+11% |
16 |
Pampers Baby-Dry maat 5 |
+10% |
17 |
Robijn wascapsules color |
+10% |
18 |
Finish Quantum all-in-one vaatwastabletten |
+9% |
19 |
Corona Extra |
+8% |
20 |
Ariel waspoeder |
+6% |
Biertje?
Wil je ons helpen? Stuur dan je vrienden een link naar de site of onze social-mediakanalen, of trakteer ons op een biertje. Of, waarom niet, doe het gewoon allebei!