Een paar do’s en don’ts waarmee autorijden een stuk goedkoper wordt.
Na Hong Kong en, verrassend, Noorwegen zijn de brandstofprijzen in Nederland het hoogst volgens de website www.globalpetrolprices.com. En dat voelen we in onze portemonnee. De oplossing? ‘Nieuw’ gaan rijden (al is het ‘nieuwe rijden’ inmiddels niet zo nieuw meer. Wie de afgelopen twintig jaar autorijles heeft gehad, kreeg het met de paplepel ingegoten. Het mag dan allemaal worden aangeleerd bij de rijschool, in de praktijk slijt dit soort gedrag vaak weer af. Daarom een kleine opfriscursus.
Een koude motor verbruikt de dubbele hoeveelheid brandstof. Gebruik de motor dus niet om de auto stationair op te warmen, maar rijd meteen na het starten weg zodat de motor sneller opwarmt. Doe dat wel rustig, want hoge toeren maken met een koude motor is de beste garantie voor een hoge garagerekening. Parkeer dus ook slim in. Auto’s die je moet keren, gebruiken meer brandstof.
Maak gebruik van de techniek. Heeft je auto cruise control? Schakel ’m in als het verkeer het toelaat. Zit er een start-stopsysteem in? Helemaal mooi. Het lijkt misschien raar, maar het is kostenefficiënter om de motor uit te zetten als je meer dan een seconde of 5 à 10 staat te wachten. Wie veel in de stad rijdt, kan zo vele liters brandstof besparen. Geloof je me niet, click dan hier. En geloof je me wel maar doe je het niet voor het geld, doe het dan voor mens en milieu.
Schakel op tijd. Een auto die te veel of te weinig toeren maakt, verbruikt meer brandstof dan nodig. In het boekje dat bij de auto zit, staat bij welke toerentallen je het best kunt doorschakelen (heb je het niet meer, download het dan van de site van het betreffende automerk). Trek wat langer op in de bergen of bij een zware belasting (bagage, aanhanger of caravan).
Professionele chauffeurs remmen op de motor. Tijdig terugschakelen scheelt remvoeringen en brandstof. Laat de auto in elk geval niet in z’n vrij of ontkoppeld uitrijden. Dat kost juist méér.
Anticipeer. Door ‘vooruit’ te kijken voorkom je dat je plotseling moet remmen en vaak kun je alweer doorrijden voordat je helemaal stilstaat. Sta je toch stil, trek dan rustig op. Het scheelt brandstof èn slijtage en dat voel je in je portemonnee. Die wordt namelijk zwaarder.
Sla de beurten niet over. Onderhoud zorgt ervoor dat je auto zuiniger blijft rijden, dus dat verdien je gewoon terug. Je hoeft er ook niet voor naar de dealer als je auto geen garantie meer heeft. Het mannetje op de hoek of de KwikFit kan dat ook en vaak een stuk goedkoper.
Sta je veel in de file? Houd je dan aan de maxima! Staat op de matrixborden 90, 70 of 50, rijd dan 90, 70 of 50. Je zult zien dat in heel veel gevallen de staart van de file voor je alweer in beweging is tegen de tijd dat jij aan komt rijden. Trek je niets aan van de met hun lichten knipperende BMW-rijders achter je. Ooit in hun leven zullen ze het licht zien.
Rijd ‘zen’. Het leven is al hectisch genoeg. Op een rit van een uur of anderhalf scheelt hard en agressief rijden misschien een paar minuten, ze wegen niet op tegen de extra liters en de stress — en de boetes niet te vergeten.
Let bij aanschaf van nieuwe banden op het brandstofverbruik en houd je aan de door de auto- en bandenfabrikant aanbevolen waarden voor de bandenspanning. Check die dus regelmatig. Rijden met te zachte banden kost al snel 5 tot 10 procent brandstof extra.
A.R.K.O. (‘alle ramen kunnen open’) of airco? Een airco is niet ‘gratis’. Maar rond de 80 km/h wordt een auto met open ramen minder zuinig dan een auto die de airco aan heeft staan. Is de frisse wind in de auto niet echt nodig, zet ’m dan uit. Dat scheelt al snel 10 procent brandstof. Zet ’m wel regelmatig aan (al is het maar een paar minuten). Doe je dat niet, dan heb je kans dat ie ineens de geest geeft. En dat is een dure reparatie.
Zet je auto op dieet. Rijd niet onnodig rond met allemaal spullen achterin. Extra gewicht is extra brandstofverbruik is extra CO2 in de lucht. En dus ook meer lucht in de portemonnee in plaats van bankbiljetten.