Elektrisch rijden of toch maar niet?

Electric vehicle EV charging plug and gas nozzle isolated on white.

Er zijn voldoende goede redenen om elektrisch te gaan rijden. Maar er zijn er ook een paar om het (nog) niet te doen.

Overweeg je elektrisch te gaan autorijden? Je hebt groot gelijk. Het is stil, je hebt geen last van vervuiling meer, althans niet om en achter de auto, en er is nog steeds fiscaal voordeel te behalen al verdwijnt dat sneller dan de Groenlandse gletsjers. Als je alles goed doorrekent, zijn er ook wel een paar tegenargumenten waar de Teslafans en Greta Thunbergjes van deze wereld liever niet aan worden herinnerd. De tegens op een rijtje, met de voors erbij geparkeerd.

1. De capaciteit van de batterij is onvoldoende

Waar de rekenkracht van computerchips ooit elke twee jaar verdubbelde terwijl de prijs van computers in diezelfde periode halveerde, geldt deze wet (de wet van Moore) niet voor batterijen. Al verbetert de capaciteit ervan elk jaar wel een beetje en kunnen ze steeds sneller laden, een lange reis wordt met een elektrisch aangedreven auto aanzienlijk langer. Anderzijds, gebruik je je elektrische auto voornamelijk voor woon-werkverkeer en woon je niet al te ver van je werk, dan kun je gerust overwegen een elektrische auto (EV) te kopen of te leasen.

2. De afschrijving van EV’s is groot

Een harde realiteit en voor particulieren de beste reden om ze niet nieuw te kopen, zelfs niet met subsidie. Een groot deel van die afschrijving komt op het conto van de batterijen (zie punt 1). Hoewel ze niet direct hoeven te worden afgevoerd naar de stort, is hun levensduur als leverancier van energie voor EV’s beperkt en is vervanging nog steeds erg kostbaar.

3. EV’s zijn niet CO2-vrij

We staan er niet zo bij stil, maar elektrische auto’s hebben ook een CO2-voetafdruk. Die afdruk is het grootst als de voor de productie, het vervoer en de tijdens de levensduur benodigde elektriciteit allemaal uit fossiele brandstoffen moet komen. Maar zelfs als daarvoor slechts groene stroom is gebruikt, is een EV nog steeds niet CO2-vrij. Wat dacht je van de winning en het transport van de materialen die je nodig hebt voor de bouw van één EV? En wat kost het vernietigen of afvoeren naar het buitenland van een ouderwetse auto met verbrandingsmotor die je vervangt door een EV? Je verspilt al geproduceerde CO2 voortijdig of je verplaatst het vervuilingsprobleem. Wat alle sites van de overheid en milieuorganisaties hier ook over beweren, het maken van de vergelijking is veel lastiger dan ze doen voorkomen. Als je per jaar een beperkt aantal kilometers met je traditionele automobiel rijdt en er de komende 10, 15 jaar goed voor zorgt, zou dat nog best eens de groenste oplossing kunnen zijn. Tot jouw ‘vervuilende’ auto aan vervanging toe is. En tegen die tijd is het delen van een elektrische auto misschien een goed alternatief, al was het maar omdat dan de meeste bezwaren tegen elektrisch rijden zijn getackeld.

4. Batterijen worden gemaakt van lithium

Vooralsnog is de lithium-ion batterij de industriestandaard. En daar zit meteen een groot probleem. Veel lithium wordt gewonnen in landen waar de mensenrechten weinig prioriteit hebben (nu geldt dat ook voor kleding, om maar iets te noemen, dus we hebben bijna allemaal boter op ons hoofd, maar het is toch wel iets om over na te denken). Lithiumbatterijen brengen nog meer problemen met zich mee, want als ze branden, creëren ze hun eigen zuurstof, waardoor ze bijna niet te doven zijn. Niet echt handig in de file.

5. De aanschaf van EV’s is duurder

Per kilo auto betaal je voor een elektrisch voortgedreven voertuig aanzienlijk meer dan voor modellen met een verbrandingsmotor. Dat zit ’m voornamelijk in de batterij, die niet alleen verre van gratis is, maar ook een aardig deel van het gewicht voor haar rekening neemt. Nog een knelpunt, want hoe zwaarder een voertuig is, des te onzuiniger ie wordt.

6. Elektrische auto’s zijn niet zuiniger

Om een bepaalde massa met een bepaalde snelheid en weerstand over een bepaalde afstand te verplaatsen heb je een bepaalde hoeveelheid energie nodig. Of die energie wordt opgewekt in een zuigermotor of door een elektrische motor maakt niet uit. Elektrisch rijden heeft als groot voordeel dat de remenergie grotendeels wordt teruggewonnen, terwijl traditionele met fossiele brandstof aangedreven voertuigen de kinetische energie (‘snelheid’) via de remmen in loze warmte omzetten. Aangezien de luchtweerstand kwadratisch toeneemt met de snelheid en je in de stad en in de bergen veel optrekt en op de motor afremt, is een EV daar een stuk efficiënter dan een auto met verbrandingsmotor. Het veelgehoorde argument dat EV’s in het verbruik goedkoper zijn dan een vergelijkbare auto op benzine, is inmiddels door de realiteit achterhaald. De gemiddelde EV verbruikt zo’n 15 kWh per 100 km, de gemiddelde auto op benzine verbruikt over dezelfde afstand zo’n 6 liter. Bij de huidige prijs van € 0,88 per kWh kost een verplaatsing van 100 km in het gunstigste geval — bij thuis opladen — rond de € 13. Zeker niet goedkoper dan wat je in een middenklasser aan benzine kwijt bent voor dezelfde afstand. Okee, heb je een termijncontract met oude, lage tarieven, dan zit je nog even goed. En staat je dak vol met zonnepanelen en kun je salderen, dan ben je zelfs spekkoper. Maar moet je aan de laadpaal van een commerciële partij opladen? Begin dan maar met het aanhalen van je broekriem!

De ANWB heeft een vergelijking gemaakt van alle kosten van een kleine auto in drie uitvoeringen: brandstof, hybride, elektrisch.

Pssst...

Vul je e-mailadres in. Bevestig dat je bestaat (check je spambox). Daarna ontvang je van ons een e-mail met instructies waarmee je de 50‑30‑20 BudgetBerekenaar kunt downloaden.

Alsjeblieft

Je gratis schenkingsakte om gebruik te kunnen maken van de éénmalige verhoogde vrijstelling. Vul hieronder je e-mailadres in, click op de button en gebruik de link uit de e-mail die je van ons krijgt.

Heb je niets ontvangen? Check dan je spamfolder. Voeg ons ook toe aan je veilige adressen!

Verdelen in 10 stappen

Hoe kun je je inkomen en aftrekposten zodanig verdelen dat jij en je fiscaal partner minimaal belasting betalen en maximaal van de toeslagen profiteren? Download het stappenplan! Vul je e-mailadres in, click op de button en gebruik de link uit onze e-mail.

Heb je niets ontvangen? Check dan je spam-box en voeg ons toe aan je veilige adressen. Succes met je aangifte!

Alsjeblieft

Je gratis aangiftechecklist. Vul hieronder je e-mailadres in, click op de button en gebruik de link uit de e-mail die je van ons krijgt.

Heb je niets ontvangen? Check dan je spam-folder en voeg ons toe aan je veilige adressen. Succes met je aangifte!

Alsjeblieft

Vul je e-mailadres in, click op de button en gebruik de link uit de e-mail die je van ons krijgt. Kopieer de tekst uit de pdf naar een tekstdocument om de inhoud naar wens aan te passen.

Alsjeblieft

Vul je e-mailadres in, click op de button en gebruik de link uit de e-mail die je van ons krijgt. Kopieer de tekst uit de pdf naar een tekstdocument om de inhoud naar wens aan te passen.

Pssst...

Wil je meer handige tips van de Dutch Money Whisperer om je geldzaken goed te regelen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!

The Dutch Money Whisperer Logo

PERSOONLIJKE FINANCIËN VOOR iedereen

Welkom in de wereld van
het kleine geld…

Onze blogs, video’s en podcasts geven handvatten om zelf met je financiën aan de slag te gaan. Of het nu gaat om je pensioen, je huis, je beleggingen, je belastingen of je bank- en verzekeringszaken, hier bouw je aan je financiële toekomst!

Pssst...

Wil je meer handige tips van de Dutch Money Whisperer om je geldzaken goed te regelen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!