Er zijn voldoende goede redenen om elektrisch te gaan rijden. Maar er zijn er ook een paar om het (nog) niet te doen.
Overweeg je elektrisch te gaan autorijden? Je hebt groot gelijk. Het is stil, je hebt geen last van vervuiling meer, althans niet om en achter de auto, en er is nog steeds fiscaal voordeel te behalen al verdwijnt dat sneller dan de Groenlandse gletsjers. Als je alles goed doorrekent, zijn er ook wel een paar tegenargumenten waar de Teslafans en Greta Thunbergjes van deze wereld liever niet aan worden herinnerd. De tegens op een rijtje, met de voors erbij geparkeerd.
1. De capaciteit van de batterij is onvoldoende
Waar de rekenkracht van computerchips ooit elke twee jaar verdubbelde terwijl de prijs van computers in diezelfde periode halveerde, geldt deze wet (de wet van Moore) niet voor batterijen. Al verbetert de capaciteit ervan elk jaar wel een beetje en kunnen ze steeds sneller laden, een lange reis wordt met een elektrisch aangedreven auto aanzienlijk langer. Anderzijds, gebruik je je elektrische auto voornamelijk voor woon-werkverkeer en woon je niet al te ver van je werk, dan kun je gerust overwegen een elektrische auto (EV) te kopen of te leasen.
2. De afschrijving van EV’s is groot
Een harde realiteit en voor particulieren de beste reden om ze niet nieuw te kopen, zelfs niet met subsidie. Een groot deel van die afschrijving komt op het conto van de batterijen (zie punt 1). Hoewel ze niet direct hoeven te worden afgevoerd naar de stort, is hun levensduur als leverancier van energie voor EV’s beperkt en is vervanging nog steeds erg kostbaar.
3. EV’s zijn niet CO2-vrij
4. Batterijen worden gemaakt van lithium
Vooralsnog is de lithium-ion batterij de industriestandaard. En daar zit meteen een groot probleem. Veel lithium wordt gewonnen in landen waar de mensenrechten weinig prioriteit hebben (nu geldt dat ook voor kleding, om maar iets te noemen, dus we hebben bijna allemaal boter op ons hoofd, maar het is toch wel iets om over na te denken). Lithiumbatterijen brengen nog meer problemen met zich mee, want als ze branden, creëren ze hun eigen zuurstof, waardoor ze bijna niet te doven zijn. Niet echt handig in de file.
5. De aanschaf van EV’s is duurder
Per kilo auto betaal je voor een elektrisch voortgedreven voertuig aanzienlijk meer dan voor modellen met een verbrandingsmotor. Dat zit ’m voornamelijk in de batterij, die niet alleen verre van gratis is, maar ook een aardig deel van het gewicht voor haar rekening neemt. Nog een knelpunt, want hoe zwaarder een voertuig is, des te onzuiniger ie wordt.
6. Elektrische auto’s zijn niet zuiniger
Om een bepaalde massa met een bepaalde snelheid en weerstand over een bepaalde afstand te verplaatsen heb je een bepaalde hoeveelheid energie nodig. Of die energie wordt opgewekt in een zuigermotor of door een elektrische motor maakt niet uit. Elektrisch rijden heeft als groot voordeel dat de remenergie grotendeels wordt teruggewonnen, terwijl traditionele met fossiele brandstof aangedreven voertuigen de kinetische energie (‘snelheid’) via de remmen in loze warmte omzetten. Aangezien de luchtweerstand kwadratisch toeneemt met de snelheid en je in de stad en in de bergen veel optrekt en op de motor afremt, is een EV daar een stuk efficiënter dan een auto met verbrandingsmotor. Het veelgehoorde argument dat EV’s in het verbruik goedkoper zijn dan een vergelijkbare auto op benzine, is inmiddels door de realiteit achterhaald. De gemiddelde EV verbruikt zo’n 15 kWh per 100 km, de gemiddelde auto op benzine verbruikt over dezelfde afstand zo’n 6 liter. Bij de huidige prijs van € 0,88 per kWh kost een verplaatsing van 100 km in het gunstigste geval — bij thuis opladen — rond de € 13. Zeker niet goedkoper dan wat je in een middenklasser aan benzine kwijt bent voor dezelfde afstand. Okee, heb je een termijncontract met oude, lage tarieven, dan zit je nog even goed. En staat je dak vol met zonnepanelen en kun je salderen, dan ben je zelfs spekkoper. Maar moet je aan de laadpaal van een commerciële partij opladen? Begin dan maar met het aanhalen van je broekriem!
De ANWB heeft een vergelijking gemaakt van alle kosten van een kleine auto in drie uitvoeringen: brandstof, hybride, elektrisch.