Als je twintig jaar geleden duizend euro in Apple had gestoken, had je nu een heel leuk bedrag gehad. Hoe leuk? Lees verder!
Okee, Apple-aandelen hebben sinds hun piek, eind juli 2023, een klein dipje gehad, maar inmiddels is die goeddeels ingelopen. En als we naar de lange termijn kijken is er helemaal niets aan de hand met Apple. Ten opzichte van begin dit jaar is het aandeel aanzienlijk gestegen (van rond de USD 125 naar USD 190 nu). De aanleiding van de dip — 9% in één week, ofwel USD 275 miljard (!) die verdampten — waren de tegenvallende resultaten, het derde kwartaal op rij. Minder leuk voor mensen die in juli nog even instapten, vlak voor het hoogtepunt, maar wie de dip van begin augustus heeft gepakt, kon met twee vingers in de neus in een paar maanden 10% winst noteren. Want de meeste beleggers zien duidelijk geen probleem.
Best presterende aandeel
Dip of geen dip, Apple is nog steeds een van de best presterende aandelen ooit. Sinds het jaar 2000 is Apple ten minste 200 keer over de kop gegaan — de precieze uitkomst is afhankelijk van je instapmoment. Als je toen voor 1000 euro (die hadden we al op de beurs, alleen heette die toen ECU, voor European Currency Unit) Apple-aandelen had gekocht, had je nu minimaal 200.000 euro gehad en waarschijnlijk nog wel meer. En dan hebben we nog geen rekening gehouden met dividenden over diezelfde periode.
Iemand heeft eens uitgerekend dat Apple tussen 1990 en december 2020 bijna USD 2.700.000.000.000 aan aandeelhouderswaarde heeft gecreëerd, een gemiddeld jaarrendement van ruim 23%! Daarmee was Apple in die dertig jaar wereldwijd het best presterende aandeel, dankzij de helaas te vroeg overleden visionair Steve Jobs. Want Apple leidde ons de mobiele revolutie in. Niet zozeer met de iPod en de iPad, maar vooral met de iPhone die sinds zijn introductie in 2007 al de vijftiende editie beleeft. En ze zijn daar in Cupertino, naar het zich nu laat aanzien, nog lang niet uitgeteld.
DJIA-index
In 2015 heeft Apple de plaats ingenomen van AT&T binnen het exclusieve clubje bestaande uit de dertig belangrijkste Amerikaanse aandelen (de Dow Jones Industrial Average-index of DJIA-index). Dat is een prestatie van formaat, maar wel logisch want Apple doet véél meer dan het fabriceren van handige en razend slimme communicatiedingetjes, laptops en tablets. Hun streaming- en andere diensten zijn niet meer weg te denken uit het medialandschap, ze produceren bioscoopfilms en tv-series en doen nog veel meer. Het is dus niet zo gek dat bijna 40% van de aandelenportefeuille van Berkshire Hathaway (BRK.B, het op de Amerikaanse beurs genoteerde investeringsvehikel van superbelegger Warren Buffett), bestaat uit Apple.
De belangrijkste vraag is dus:
MOET JE NU APPLE KOPEN?
De afgelopen twintig jaar genereerde Apple in USD een totaalrendement op jaarbasis (prijsverandering plus dividenden) van 37,6%. Ter vergelijking: de S&P 500 behaalde over dezelfde periode een totaalrendement op jaarbasis van 10,1% (ook in USD). Als we de analisten die Apple in de gaten houden mogen geloven heeft kopen zin, want de helft geeft als advies ‘strong buy’, een kwart beperkt zich tot ‘hold’ — aanhouden dus — en een hele kleine minderheid adviseert te verkopen (‘sell’). Als we al deze adviezen bij elkaar optellen, komt de consensus dus nog steeds neer op kopen. Uitgaande van een koers van rond de USD 200 verwachten de analisten een stijging van 12% over 2024, zonder dividenden. Dat krijg je zeker niet op je bankrekening, al staat er natuurlijk wel een zeker risico tegenover. Maar als je daar niet van houdt, moet je niet beleggen. Zo simpel is het.
BELEGGINGSTIP: SPREID JE RISICO
Eén succesvolle belegging zoals Apple geeft natuurlijk leuke gespreksstof op verjaardagen, maar je hoort zelden iemand over hoe fout het is gegaan. Zo weten we zeker dat er veel mensen op een van de vele hoogtepunten in bitcoin zijn gestapt en die heel veel zuurverdiende centen hebben ingeleverd. Toch horen we ze er nooit over. Bij beleggen geldt als uitgangspunt dat spreiding essentieel is. Spreiding in sectoren, spreiding in regio’s, spreiding in de diverse vermogensbestanddelen in de portefeuille (aandelen, obligaties, vastgoed, liquiditeiten) en ook spreiding in de tijd. Door spreiding daalt het portefeuillerisico. Natuurlijk kun je af en toe een gokje wagen en met een niet al te groot bedrag (niet meer dan 5-10% van je portefeuille) een kort ritje op de beurs pakken in één aandeel, zolang je maar beseft dat regelmatig aan- en verkopen ook geld kost en dat deze kosten een stevig deel van je rendement kunnen opeten. Houd dus als vuistregel aan dat beleggen voor de lange termijn is — die regel volgen superbeleggers ook —, beleg extra op grote dips (houd dus cash achter de hand voor die momenten) en houd het hoofd koel bij koersdalingen, met andere woorden: verkoop niet in paniek als anderen dat wel doen en koop liever nog wat bij. De volgende vraag is natuurlijk: waar moet je in beleggen? Als je geen enkel idee hebt hoe je je portefeuille moet inrichten zijn exchange traded funds (ETF’s) ideaal. Je belegt altijd goed gespreid, doorgaans tegen geringe kosten en je kunt er zo weer van af omdat ETF’s op de beurs verhandeld worden. Ze zijn er in soorten en maten, thematisch (je zou bijvoorbeeld relatief breed gespreid in edelmetalen kunnen beleggen zonder dat je één grammetje goud hoeft te kopen) en per regio. Sommige ETF’s volgen simpelweg een index en zijn daarmee een uitkomst voor mensen die zorgeloos en simpel willen beleggen.Open een beleggingsrekening en download de bijbehorende app op je tablet of telefoon en je kunt aan de slag.
Je kunt natuurlijk ook ‘sociaal’ beleggen via eToro. Met deze app kun je zelf tegen geringe kosten beleggen in aandelen en ETF’s, maar je kunt ook de strategie van andere eToro-gebruikers volgen door middel van de CopyTrader™️-functie. De app geeft duidelijk de prestaties weer van elke gebruiker, zoals de risicoscore, de verliezen, de winsten en nog veel meer. We hebben een affiliate programma met ze, dus als je dat wat lijkt, gebruik dan deze link om je aan te melden. Het kost jou niets, maar het levert ons een (heel klein) zakcentje op. Thanks!
Biertje?
Wil je ons helpen? Stuur dan je vrienden een link naar de site of onze social-mediakanalen, of trakteer ons op een biertje. Of, waarom niet, doe het gewoon allebei!